Veelgestelde vragen aan SKIK Kinderopvang

Heb je vragen over SKIK Kinderopvang? Bekijk op deze pagina de veelgestelde vragen. Staat je antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op! We beantwoorden je vraag graag!

Veelgestelde vragen

Vragen over aanmelden

Hoe kan ik mijn kind aanmelden?

Voor onze planning is het fijn als we jouw aanmelding op tijd ontvangen. Na je aanmelding hebben we zicht op de door jou gewenste startdatum en de bezetting van de locatie van je voorkeur. Je kunt je kind aanmelden via het inschrijfformulier op deze website. Na je inschrijving krijg je een automatisch bericht dat je aanvraag bij ons is binnengekomen. Na ongeveer één week krijg je een uitgebreidere mail met een bevestiging van je inschrijving.

Wanneer weet ik dat mijn kind een plek heeft?

Ongeveer vier maanden tot één maand voor de gewenste startdatum krijg je van ons een plaatsingsaanbod. Er zijn voorrangsregelingen voor broertjes en zusjes. 

Zijn er wachtlijsten?

Afhankelijk van het aantal aanmeldingen en de uitstroom kan er een enkele keer een wachttijd voor een locatie of groep ontstaan. Als er geen plek is op de locatie van jouw voorkeur, dan kun je vaak kiezen voor een andere locatie van SKIK. We doen je hiervoor een voorstel. Je kunt ook altijd via [email protected] zelf informeren op welke locatie er plaats is.

Wat staat er in een plaatsingaanbod?

In het plaatsingsaanbod staan de definitieve gegevens over de opvang van je kind. Denk aan de startdatum, opvanglocatie, opvangdagen en kosten. 

Wat moet ik doen als ik plaatsingsaanbod heb gekregen?

Via de mail ontvang je het plaatsingsaanbod en de algemene voorwaarden van SKIK Kinderopvang. Zodra je met het aanbod en de algemene voorwaarden akkoord gaat, krijg je van ons via de e-mail een offerte. Deze kun je digitaal ondertekenen en naar ons terugmailen. Daarmee is de plaatsing van je kind in de opvang van SKIK definitief. 

Wat gebeurt er nadat de plaatsing definitief is?

Ongeveer vier weken voordat de opvang begint, nodigt een pedagogisch medewerker je via de e-mail of telefonisch uit voor een afspraak. Dat is het moment waarop jullie verder kennismaken en mogelijk extra afspraken maken. Daarna kan het SKIK-avontuur beginnen! Soms wordt er bij de peuteropvang besloten om geen gesprek vooraf te plannen. Je wordt dan uitgenodigd om op de eerste dag even te blijven om verder kennis te maken.

Vragen over de SKIK-OuderApp

Wat is de SKIK-OuderApp?

De SKIK-OuderApp is een webportaal waarmee je niets meer hoeft te missen van wat je kind meemaakt tijdens de opvang. Je kunt op elk moment van de dag foto’s bekijken en berichten lezen. Verder kun je via de app onder meer nieuwsbrieven lezen, facturen inzien en jaaropgaven bekijken. Ook kun je via de app je kind afmelden of een bericht achterlaten voor de pedagogisch medewerker. Vaak is dit handiger dan bellen of mailen. Met één druk op de knop regel je het direct en altijd op het moment dat het jou past.

Waarom gebruikt SKIK de SKIK-OuderApp?

Bij SKIK Kinderopvang vinden we aandacht, groei en plezier heel belangrijk. Dat is precies wat we met deze app bieden. We kunnen via de app goed met elkaar in contact komen, elkaar op de hoogte houden en mooie momenten delen. Zo wordt elke dag een plezierige dag waarop we met elkaar zien welke ontwikkeling je kind doormaakt. 

Is het gebruik van de SKIK-OuderApp veilig?

De applicatie is persoonlijk en beveiligd. De berichten zijn alleen door jou te lezen en de pedagogisch medewerker van SKIK. De foto’s worden op groepniveau geplaatst. Dat wil zeggen dat alleen de ouders van de kinderen binnen de opvanggroep de foto’s kunnen zien. In het systeem beheer je zelf de toestemmingen voor het laten maken en delen van foto’s van je kind én voor het ontvangen van berichten. Meer informatie over de beveiliging van de gegevens in het systeem vind je in de privacyverklaring. In de gebruikersovereenkomst die we je toesturen, lees je onder meer op welke manier je de app gebruikt. Ook staat hierin vermeld waarvoor medewerkers de app gebruiken en wat de afspraken rondom foto’s zijn.
 

Kan ik downloaden vanuit de SKIK-OuderApp?

Jouw persoonlijke foto’s en berichten zijn in de SKIK-Ouderapp te downloaden. Dit kun je doen tijdens de opvangperiode of in één keer als je kind de opvang verlaat. Daarmee kun je alle herinneringen bewaren. Je kunt de foto’s trouwens ook apart downloaden. Op die manier kun je zelf een mooi fotoalbum samenstellen.

Kan ik dagen ruilen of afmelden binnen de SKIK-OuderApp?

Ja, dat kan. Afmelden is heel eenvoudig. Voor een andere dag opvang regelen, kan via een ruilverzoek. Bij SKIK Kinderopvang werken we met een zogenoemd ruiltegoed. Dat wil zeggen dat de uren die je niet inzet voor de opvang, op een ander moment inzetbaar zijn. Let op! Hiervoor geldt wel een aantal voorwaarden. Meer informatie hierover vind je bij de financiële vragen op deze pagina, bij de vraag ‘Heb ik recht op ruiltegoed?’. In de app kun je je ruiltegoed zien op het tabblad ‘Tegoeden’.

Hoe krijg ik toegang tot de SKIK-OuderApp?

Na ondertekening van de offerte en binnen zes weken voor de startdatum ontvang je hiervoor van ons een link via de e-mail. Je downloadt de Konnect Ouderapp in de App Store of Google Play Store. Om de app te kunnen gebruiken, heb je een smartphone met iOS11 of Android 5 nodig. Je kunt ook via de webbrowser in het ouderportaal komen. Ga hiervoor naar skikkinderopvang.ouderportaal.nl

Hoe log ik in bij de SKIK-OuderApp?

Als je kind naar onze opvang komt, dan krijg je van ons een e-mail met een link naar de SKIK-OuderApp en een gebruikersnaam. Daarmee kun je jouw account aanmaken en een wachtwoord kiezen. Wanneer je vervolgens de SKIK-OuderApp opent, vul je bij het inlogscherm jouw gebruikersnaam en het door jou gekozen wachtwoord in.

Vragen over financiën

Wat zijn de tarieven van dagopvang?

Dagopvang, 52 weken: 9,68 euro per uur.

Dagopvang, 41 weken: 10,38 euro per uur. Dit is exclusief opvang tijdens de schoolvakanties.

Genoemde tarieven zijn inclusief luiers, eten, drinken en fruit.

Wat zijn de tarieven van peuteropvang?

Peuteropvang: 9,87 euro per uur, exclusief luiers en fruit.

Wat zijn de tarieven van de buitenschoolse opvang?

41 schoolweken met voorschoolse opvang: 9,60 euro per uur.

48 weken (schoolweken en zeven vakantieweken): 9,40 euro per uur.

52 weken (schoolweken en alle vakantieweken): 8,60 euro per uur.

Tijdens schoolvakanties: 10,52 euro per uur.

Genoemde tarieven zijn inclusief fruit en tussendoortjes.

Betaal ik ook tijdens de vakanties?

Dat is afhankelijk van het contract dat je met SKIK hebt afgesloten. Bij een 41 weken-pakket bij de peuteropvang en de buitenschoolse opvang betaal je niet. Bij een buitenschoolse opvang van 48 en 52 weken betaal je wel. Wel ontvang je elke maand een factuur, dus ook tijdens de vakantieperiode. 

– De factuur is namelijk gebaseerd op 52 weken opvang; een heel jaar. 

– Als je een overeenkomst hebt voor opvang tijdens de schoolweken en niet tijdens de schoolvakanties, dan bereken we de kosten voor 41 weken per jaar. 

– Bij de peuteropvang rekenen we met 41 schoolweken.

– De kinderopvangtoeslag (KOT) wordt aangevraagd op basis van gemiddeld aantal uren per maand.

– Om die reden factureert SKIK ook elke maand een gemiddeld aantal uren.

Heb ik recht op kinderopvangtoeslag?

SKIK staat ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang. Als je gebruikmaakt van de dagopvang, peuteropvang of buitenschoolse opvang, heb je recht op kinderopvangtoeslag als je werkt of studeert. De toeslag is inkomensafhankelijk. Maak een proefberekening met onze rekentool. Daarmee krijg je een indicatie van welke kinderopvangtoeslag je krijgt. Voor de exacte toeslag ga je naar de website van de Belastingdienst.

Wat gebeurt er met de kinderopvangtoeslag als ik werkloos word?

Als je je baan verliest, heb je nog drie maanden recht op kinderopvangtoeslag vanaf de dag dat je niet meer werkt. Je hoeft de toeslag dus niet direct te stoppen. Meer informatie vind je bij de Belastingdienst.

Kan ik een berekening krijgen van wat opvang kost?

Je kunt een dergelijke berekening zelf maken op de website van de Belastingdienst. Je kunt ook een indicatie krijgen met onze rekentool. Daarin kun je je gegevens en wensen rondom opvang invullen. De rekentool berekent vervolgens wat de gevraagde opvang kost als je kinderopvangtoeslag krijgt. De kinderopvangtoeslag vraag je zelf aan bij de Belastingdienst. 

Heb ik recht op ruiltegoed?

Bij SKIK Kinderopvang werken we met een zogenoemd ruiltegoed voor dagopvang en BSO. Dat wil zeggen dat de uren die je niet inzet voor de opvang, op een ander moment inzetbaar zijn. In de app kun je je ruiltegoed zien op het tabblad ‘Tegoeden’. Let op! Voor het inzetten van het ruiltegoed geldt wel een aantal voorwaarden:

– Je meldt je kind minimaal 48 uur van tevoren af in de SKIK-OuderApp.

– De niet gebruikte uren op die dag kun je tot 90 dagen inzetten.

– Je kunt binnen die periode via de SKIK-OuderApp een aanvraag doen voor een nieuwe opvangdag. 

– Twee weken tot minimaal twee dagen van tevoren hoor je of je aanvraag wordt toegekend. 

– Kan die dag, dan zet je je ruiltegoed in.

– Laat de planning het helaas niet toe, dan kun je nog een andere dag aangeven.

– Als de 90 dagen voorbij zijn, dan vervallen de uren. 

– Ruiltegoed is alleen voor dagopvang en buitenschoolse opvang (m.u.v. schoolvrije dagen).

We doen natuurlijk ons best om je ruiltegoed in te zetten, maar in de praktijk is dat niet altijd mogelijk. Daarom is een ruiltegoed niet iets waar je gegarandeerd recht op hebt.

Vragen over locaties en openingstijden

Welke locaties heeft SKIK Kinderopvang?

Bekijk hiervoor het overzicht van al onze locaties op deze website. Hier vind je meer informatie en de contactgegevens.

Kan ik een rondleiding krijgen op de locatie van mijn keuze?

Ja, dat kan altijd. Je kunt een afspraak regelen via ons contactformulier. We laten je graag zien hoe jouw kind spelenderwijs en met plezier groeit bij SKIK Kinderopvang.

Wat zijn de openingstijden van de dagopvang?

De dagopvang van SKIK is van maandag tot en met vrijdag geopend. 

Van 07.00 tot 18.00 uur (hele dag).

Van 07.30 tot 12.30 of van 12.30 tot 18.00 uur (halve dag).

Alleen op feestdagen, zoals Nieuwjaarsdag, Pasen, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Pinksteren en Kerstmis, zijn we gesloten. De dagopvang is ook geopend van 27 tot en met 31 december. 

Wat zijn de openingstijden van de peuteropvang?

De peuteropvang van SKIK vindt van maandag tot en met vrijdag in de ochtend plaats. De tijden zijn afhankelijk van de locatie. Bij de specifieke locatie-informatie op deze website kun je zien wat de dagdelen zijn. Alleen op feestdagen, zoals Nieuwjaarsdag, Pasen, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Pinksteren en Kerstmis, zijn we gesloten.

Wat zijn de openingstijden van de buitenschoolse opvang?

De buitenschoolse opvang van SKIK is van maandag tot en met vrijdag geopend. 

Voor schooltijd: van 07.00 tot 08.30 uur.

Tijdens schooldagen: uit school tot 18.30 uur.

Tijdens schoolvakantie van 07.30 tot 18.00 uur (hele dag).

Tijdens schoolvakanties is ook een halve dag mogelijk: van 07.30 to 12.30 of van 12.30 tot 18.00 uur.

Alleen op feestdagen, zoals Nieuwjaarsdag, Pasen, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Pinksteren en Kerstmis, zijn we gesloten. De buitenschoolse opvang is ook geopend van 27 tot en met 31 december. 

Kent SKIK bepaalde sluitingsdagen?

De peuteropvang is gesloten tijdens schoolvakanties die landelijk zijn vastgesteld. Heel soms wijken deze af van de nabijgelegen basisscholen. Het vakantieroosters wordt jaarlijkse vastgesteld en via de SKIK-Ouderapp doorgegeven.

De peuteropvang kent extra sluitingsdagen op de dag na Hemelvaart en Goede Vrijdag. De BSO en de dagopvang zijn 52 weken per jaar geopend. 

Tijdens de nationale feestdagen zijn alle locaties van SKIK gesloten: Nieuwjaarsdag op 1 januari, Tweede Paasdag, Koningsdag op 27 april, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, Kerstmis (eerste en tweede kerstdag) en eens in de vijf jaar op Bevrijdingsdag op 5 mei. 

Er zijn geen extra sluitingsdagen voor bijvoorbeeld scholingsdagen voor medewerkers.

Vragen over praktische zaken

Wanneer kom ik mijn kind halen en brengen?

Het halen en brengen gebeurt binnen vastgestelde tijden. Als iemand anders je kind ophaalt, meld je dit van tevoren aan de pedagogisch medewerker op de groep. 

Bij de peuteropvang breng en haal je je kind tijdens de openingstijden van de locatie.

Bij de dagopvang breng je je kind voor 09.00 uur.

Bij de dagopvang en buitenschoolse opvang haal je je kind weer op vanaf 16.30 uur.

Kom je later of wil je je kind eerder ophalen? Overleg dan even met de medewerker van de groep.

Moet ik luiers meegeven?

Als je kind in de peuteropvang zit en nog niet zindelijk is, dan moet je inderdaad luiers meegeven. Alleen in de dagopvang hoeft dat niet.

Kunnen jullie mijn kind medicijnen geven?

Als je kind medicijnen nodig heeft tijdens de opvang bij SKIK, dan mogen de pedagogisch medewerkers in principe geen medicijnen toedienen. Is er echt een specifieke noodzaak om dit wel te doen, dan kun je hierover met ons in overleg. In de SKIK-OuderApp kun je hiervoor het protocol nalezen.

Mag mijn kind naar de opvang als het ziek is?

Je kind blijft thuis als het ziek is of de rest van de groep kan aansteken. Een kind met hoge koorts, dat veel overgeeft of met pijn, heeft rust en extra aandacht nodig. Dat kan thuis het beste worden gegeven. Bij twijfel kun je altijd met ons overleggen. Als er sprake is van een besmettelijke ziekte brengen wij de ouders direct op de hoogte. We volgen de richtlijnen van het RIVM en maken als dat nodig is melding van infectieziekten bij de GGD. Je geeft zelf via de SKIK-Ouderapp door dat je kind niet naar de opvang komt. 

Is SKIK verzekerd?

Ja, SKIK heeft onder andere een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een ongevallenverzekering afgesloten.

Hoe geef ik vakantie door?

Je kunt via de SKIK-Ouderapp een melding doen. Dit kan voor een enkele dag of voor een langere periode in verband met vakantie.

Hoe wijzig ik mijn gegevens?

Een wijziging in je gegevens, bijvoorbeeld je adres, telefoonnummer of e-mailadres, kun je doorgeven via [email protected]

Wordt er Fries gesproken op de opvang?

 Op onze opvanglocaties wordt er zowel Nederlands als Fries gesproken. We zijn aangesloten bij het tweetalig Sintrum Frysktalige Berne-opfang (SFBO). Het SFBO ondersteunt en begeleidt bij het vormgeven van taalbeleid en de uitvoer in de praktijk. Onze dagopvang- en peuteropvanglocaties zijn in bezit van het certificaat.

Wat moet ik doen als ik een klacht heb?

Bij SKIK Kinderopvang doen wij er alles aan om kwalitatief hoogwaardige opvang te bieden. Toch kan er een keer iets misgaan. Wij vinden het belangrijk dat je bij ons terecht kunt als je ontevreden bent. Daarom hebben wij een interne klachtenregeling opgesteld. Hierin beschrijven we onze werkwijze bij het behandelen en registreren van klachten van ouders. Ben je niet tevreden over de behandeling van je klacht volgens onze interne klachtenregeling of over het resultaat? Dan kun je ook extern je klacht indienen. Neem hiervoor contact op met het Klachtenloket Kinderopvang. Het Klachtenloket is beschikbaar voor gratis informatie, advies en bemiddeling. De klachtenregeling van SKIK vind je in de SKIK-OuderApp.

Vragen over veiligheid

Hoe gaat SKIK om met mijn persoonsgegevens?

Bij SKIK hechten we veel waarde aan de bescherming van je persoonsgegevens. Hoe we dat doen, staat omschreven in onze privacyverklaring. We volgen hierbij de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). 

Waar kan ik de algemene voorwaarden lezen?

SKIK is lid van de Brancheorganisatie Kinderopvang (BK). Wij hanteren de algemene voorwaarden van deze organisatie. De algemene voorwaarden download je hier.

Waar kan ik de privacyverklaring van SKIK vinden?

Onze privacyverklaring download je hier. Hierin lees je wat wij doen om je persoonsgegevens te beschermen. We volgen hierbij de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). 

Hoe zorgen jullie voor veiligheid op de locaties?

Veiligheid houdt in dat je je veilig moet kunnen voelen en ook veilig moet kunnen bewegen. Dit geldt voor iedereen die bij SKIK komt en werkt. In ons veiligheids- en gezondheidsbeleid staat beschreven hoe we dit realiseren. Denk aan veilige ruimten waarin kinderen kunnen spelen, eten en slapen, alertheid van onze medewerkers en regelmatige scholing in bijvoorbeeld EHBO specifiek bij kinderen. Ook wordt er op en rondom de locaties niet gerookt en werken we met het vierogenprincipe op de dagopvang en peuteropvang. We werken verder met de Meldcode Kindermishandeling. Als we ons zorgen maken over een kind, bespreken we dat eerst met de ouders. Samen kijken we dan wat er nodig is om de situatie te verbeteren.

Vragen over beleid

Wat is kort samengevat het beleid bij SKIK?

Voor welke vorm van opvang je ook kiest, wij zorgen ervoor dat je kind spelenderwijs kansen krijgt. We pakken daarbij onze rol als een professionele partner in de opvoeding. We bieden een vertrouwde en nabije omgeving waarin kinderen én ook ouders en medewerkers van en met elkaar leren. Aandacht, groei en plezier staan bij ons voorop in alles wat we doen. Ons beleid staat uitgebreid beschreven in diverse beleidstukken.

Wie controleert het beleid van SKIK?

Ons beleid wordt getoetst door de GGD (Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst). Meer informatie vind je online in het Landelijk Register Kinderopvang. Hier kun je zoeken op de locaties van SKIK.

Vragen over ouderbetrokkenheid

Op welke manier word ik als ouder betrokken bij de opvang

SKIK is jouw pedagogisch partner in de opvoeding. We denken met je mee en ondersteunen op professionele wijze met onze kennis en ervaring. Samen zijn we er voor de ontwikkeling van jouw kind. Hierover gaan we dan ook regelmatig met elkaar in gesprek. Dat doen we als we elkaar zien, maar ook via de SKIK-Ouderapp.

Kan ik meedenken over de ontwikkelingen bij SKIK?

Je kunt via de Oudercommissie (OC) SKIK adviseren en betrokken worden bij belangrijke ontwikkelingen. Heeft je locatie geen OC? Dan word je zo nu en dan via een Alternatieve Ouderraadpleging (AOR) gevraagd om advies uit te brengen. Je krijgt hiervoor een verzoek via de SKIK-Ouderapp. 

Wat doet een Oudercommissie?

De Oudercommissie (OC) is verantwoordelijk voor de medezeggenschap door en belangenbehartiging van alle ouders binnen SKIK. Volgens de wet Kinderopvang heeft SKIK de plicht een Oudercommissie in te stellen voor elke locatie. Het managementteam van SKIK wordt door de OC (gevraagd of ongevraagd) geadviseerd over alles wat direct of indirect van invloed is op de kwaliteit van de opvang. Het gaat over diverse onderwerpen, zoals het pedagogisch beleid, de tarieven, de veiligheid, gezondheid en hygiëne, de openingstijden, het aanbieden van voorschoolse educatie en de regeling inzake de behandeling van klachten.

Wie zitten er in een Oudercommissie?

En oudercommissie bestaat uit een aantal ouders van de dagopvang, peuteropvang of buitenschoolse opvang. Zij vertegenwoordigen alle ouders van de kinderen die op de betreffende locatie worden opgevangen. Het doel van een Oudercommissie is om in samenwerking met de organisatie de kwaliteit van de opvang te behouden en verbeteren. Een Oudercommissie adviseert onder meer over voeding, het pedagogisch beleid en de prijs van de opvang. Als je zelf niet in de Oudercommissie zit, kun je wel altijd in overleg gaan met een van de leden.

Kan ik lid worden van de Oudercommissie?

Op de pagina ‘Werken bij SKIK’ op onze website vind je de vacatures voor de Oudercommissies van onze locaties.

Hoe bereik ik de Oudercommissie?

De Oudercommissie van de locatie waar je kind opvang krijgt, kun je bereiken via ons Servicebureau. Bel hiervoor met 0513 – 41 60 17.

Wat is een alternatieve ouderraadpleging?

SKIK probeert voor elke locatie een Oudercommissie op te zetten. Als dit overhoopt niet lukt, dan zetten we bij een voorgenomen besluit een Alternatieve Ouderraadpleging (AOR) in. Dit gebeurt alleen bij locaties met minder dan vijftig kinderen. Met een AOR zorgen we dat ouders van de locatie toch medezeggenschap hebben. We benaderen je via de SKIK-OuderApp voor een alternatieve ouderraadpleging.

Wat is een Centrale Oudercommissie?

Sinds 2020 heeft SKIK ook een Centrale Oudercommissie (COC). Dit is niet wettelijk verplicht, maar SKIK wil dit graag wel. De Oudercommissies van de locaties beslissen wie de leden van de COC zijn. De Centrale Oudercommissie adviseert over onder meer het algemene pedagogische beleid, voedingsaangelegenheden, openingstijden, voorschoolse educatie, prijswijzigingen en de regeling van het behandelen van klachten. Leden van de Oudercommissies kunnen altijd bij specifieke adviesaanvragen mee vergaderen. De Centrale Oudercommissie kun je bereiken via [email protected].